تست سالم بودن انژکتور: روش هایی که هر تعمیرکاری باید بداند!
انژکتورها به عنوان قلب موتورهای درونسوز، اهمیت بسیاری در عملکرد صحیح و بهینه خودروها دارند. این قطعات وظیفه تزریق سوخت به سیلندرهای موتور و ترکیب دقیق سوخت و هوا، برای ایجاد احتراق مطلوب و تولید قدرت موتور را دارند.
بدون عملکرد صحیح و بهینه انژکتورها، مصرف سوخت بیش از حد، عملکرد ضعیف، افت قدرت، زودتر خراب شدن قطعات دیگر موتور و انتشار آلایندههای محیطی ناخواسته میتوانند اتفاق بیافتند.
بررسی و تست سالم بودن انژکتورها برای حفظ کارایی موتورها و بهبود عملکرد سیستم سوخترسانی بسیار حیاتی است.
انژکتورها با گذشت زمان و به دلیل عوامل مختلف مانند آلودگی سوخت، رسوبات، آلودگی هوا و زمانبندی نامناسب سرویسها، ممکن است دچار ایراداتی شوند. بنابراین، بررسی و تست منظم انژکتورها برای اطمینان از عملکرد صحیح و مطمئن آنها بسیار ضروری است.
در این مقاله از ایده پاژ به بررسی روش های تست و بررسی سالم کارکردن انژکتور ها می پزدازیم و بصورت مرحله به مرحله این روش ها را با هم بررسی می کنیم.
آموزش تست انژکتور
برای بررسی سالم بودن انژکتور ها، باید ریل سوخت و انژکتورها را از روی منیفولد هوا جدا کنیم. مطابق تصویر مشاهده می کنید که سوکت های انژکتور، لوله های ارسال و برگشت سوخت اضافه وصل هستند. این حالت برای تست سالم بودن انژکتور مناسب است.
برای انجام این تست باید در نظر داشته باشید که سر انژکتور ها رو به بالا باشد تا در صورت پاشش سوخت خطری ایجاد نشود.
حال یک تک استارت می زنیم تا مدار را تست کنیم. همانطور که در ویدئو مشاهده کردید، چهار انژکتور به درستی پاشش کردند و نحوه پاشش انژکتورها بر اساس ترتیب احتراق بود.
تست سالم بودن انژکتور با اهم متر
تست سالم بودن انژکتور با استفاده از اهممتر یک روش عملیاتی برای بررسی وضعیت فنی انژکتورها در خودروها است. در این روش، مولتی متر به عنوان یک ابزار اندازهگیری استفاده میشود تا میزان مقاومت الکتریکی انژکتور را اندازهگیری کند. معمولاً این تست برای بررسی انژکتورهای سوخترسان در سیستم تزریق سوخت خودروها استفاده میشود.
در ادامه به بررسی نحوه سالم بودن انژکتور با تست اهمی می پردازیم. انژکتور که وظیفه پاشش سوخت به داخل سیلندر های موتور را دارد و با قطع و وصل شدن بوبین داخل آن، سوخت به داخل سیلتدر پاشیده شده و مدار سوخت قطع و وصل می شود.
برای بررسی سالم بودن قسمت الکتریکی انژکتور به کمک اهم متر، باید سوکت را بگونه ای از روی انژکتور جدا کرد که قسمتی از سوکت که ریل سوحت متصل است آزاد شود.
بعد از جدا کردن سوکت از انزکتور ، مولی متر را روی حالت اهم قرار داده و پروب های مولتی متر را روی پایه های انژکتور قرار می دهیم. در صورت سالم بودن انژکتور، مولتی متر باید عدد ۹ تا ۱۵ اهم را نشان دهد.
همانطور که در آموزش تست سالم بودن انژکتور دیدید، یکی از انژکتور ها مقدار ۱۸۰ اهم را نشان داد، که به معنی خراب بودن آن انژکتور می باشد.
تست انژکتور با لامپ تست
تست سالم بودن انژکتور با لامپ تست یک روش برای بررسی عملکرد صحیح انژکتورها در خودروها است. در این روش با استفاده از یک لامپ تست، قابلیت صحیح عملکرد انژکتورها را مورد بررسی قرار میدهیم.
در این روش، ابتدا لامپ تست به سیستم سوخت خودرو متصل میشود. سپس موتور را روشن کرده و به حالت تعادل رسانده میشود. در این حالت، لامپ تست در نزدیکی هر یک از انژکتورها قرار میگیرد. هدف این کار، بررسی تراکم و الگوی پاشش سوخت توسط انژکتورها است.
زمانی که موتور روشن است، انژکتورها به طور متناوب و به صورت مکرر سوخت را به سیلندر ها تزریق میکنند. این انژکتورها باید به صورت یکنواخت و با فشار مناسب سوخت را در سیلندر ها پاشش دهند. در صورت وجود هرگونه مشکل در انژکتور، مثل گروه بندی ناصحیح، خرابی، یا تراکم نامتناسب سوخت، لامپ تست نشانگر تغییرات در نوردهی خواهد بود.
استفاده از لامپ تست در تست سالم بودن انژکتورها به دلیل سادگی و کارایی آن مورد توجه قرار میگیرد. در ادامه ویدئو آموزشی نحوه بررسی سالم بودن انژکتور با این روش توضیح داده می شود.
در ادامه مبحث آموزش تست سالم بودن انژکتور، به بررسی سالم بودن انژکتور با استفاده از لامپ تست می رسیم.
در این خودرو خطا سیلندر شماره ۳ انژکتور وجود دارد. (دقت داشته باشید که به علت جابجا بودن سیم کشی ها ممکن است خطا سیلندر شماره ۳ دقیقا مربوط به سیلندر شماره ۳ نباشد!)
برای بررسی سالم بودن انژکتور بوسیله دستگاه تستر، منفی و مثبت های دستگاه ها را وصل می کنیم. (دستگاه روی حالت تست لامپ قرار دارد)
ابتدا پایه مثبت را چک می کنیم. (دقت داشته باشید که در انجام این تست بعضی خودرو ها نیاز است که روشن شوند) همانطور که مشاهده کردید، تست لامپ روشن نشد پس این پایه انژکتور ایراد دارد.
حال پایه منفی را بررسی می کنیم که در این حالت تست لامپ روشن می شود و پایه مشکلی ندارد.
تست انژکتور با دیاگ
تست انژکتور با دستگاه دیاگ یک روش مؤثر برای بررسی سالم بودن انژکتورها در سیستم سوخت خودرو است. با استفاده از این دستگاه پیشرفته، میتوانید عملکرد و کارایی انژکتورها را بررسی کرده و مشکلات احتمالی را تشخیص دهید.
در این روش، دستگاه دیاگ به سیستم تزریق سوخت متصل میشود و اطلاعات مربوط به انژکتورها را دریافت میکند. با استفاده از قابلیتهای دیاگ، میتوانید سیگنال الکتریکی ارسالی به انژکتورها را بررسی کرده و عملکرد آنها را تحلیل کنید.
با استفاده از تست دیاگ میتوان به طور دقیق و کامل سیگنالهای الکتریکی ارسالی به انژکتورها را بررسی کرد. این تست نشان میدهد آیا انژکتورها به درستی سیگنال برقی را دریافت و پاسخ میدهند یا خیر.
در صورتی که سیگنال به درستی ارسال و پاسخ داده شود، احتمالاً انژکتور سالم است. اما اگر اشکالی در سیگنال وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض انژکتور وجود داشته باشد.
تست انژکتور با دستگاه دیاگ، روشی دیگر برای تست سالم بودن انژکتور خودرو هاست. برای انجام این کار مراحل زیر را طی می کنیم:
- پروب را به پایه مثبت باتری وصل می کنیم
- پروب منفی به سوکت انژکتور. (همانطور که می دانید چون از ایسیو پالس منفی ارسال می شه، پس ابتدا باید پایه منفی را بررسی کرد)
- دستگاه را روی حالت تست پالس کوئل و انژکتور قرار می دهیم.
- حال باید تست عملگر را با دستگاه دیاگ اجرا کرد که همانطور که مشاهده شد، پالس توسط ایسیو فرستاده می شود. (چراغ بصورت چشمک زن است)
در صورتی که این سیم کشی ها ایرادی داشته باشد، لامپ بصورت ثابت روشن می ماند و کوئل نباید عوض شود، چرا که کوئل بعدی نیز می سوزد.
حالا می خواهیم بررسی کنیم، آیا هنگام روشن شدن پالس وجود دارد یا نه؟ استارت می زنیم تا خودرو روشن شود. با چشمک زن شدن لامپ، نتجیه می شود که پالس از ایسیو دریافت می شود.
تست پالس منفی انژکتور
تست پالس منفی انژکتور یک روش است که در تعمیر خودروها استفاده میشود تا عملکرد انژکتورهای سوخت را بررسی کند. این تست با استفاده از سیگنالهای الکتریکی تولید شده توسط ابزارهای تعمیر خودرو انجام میشود.
در این تست، یک سیگنال پالس الکتریکی منفی به انژکتور اعمال میشود. این سیگنال پالس منفی، به عنوان یک سیگنال کنترلی برای باز و بسته شدن سوپاپ سوخت انژکتور عمل میکند. با اعمال این سیگنال، سوپاپ سوخت باز میشود و سوخت به سیلندر موتور تزریق میشود. سپس سیگنال منفی قطع میشود و سوپاپ سوخت بسته میشود. با تحلیل پاسخ سوپاپ سوخت به سیگنال پالس، میتوان نقاط ضعف و عیوب احتمالی در انژکتور را تشخیص داد.
در این آموزش به کمک دستگاه تست سیم کشی و شبیه ساز پالس منفی انژکتور را مشاهده کنیم.
در این خودرو یکی از پایه های انژکتور ۱۲ ولت و پایه دیگر در حالت سوئیچ باز، که پایه سیگنال است. پایه سیگنال اهمیت زیادی برای ما دارد و در این تست ما می خواهیم پالسی که از ایسیو به انژکتور فرستاده می شود را بررسی کنیم.
به کمک این دستگاه ما به راحتی می توانیم، پالس منفی را اندازه گیری کنیم که مشاهده می شود ولتاژ ۱۲ ولت روی این پایه قرار دارد. فرکانسی که از ایسیو به انژکتور فرستاده می شود نیز ۴ هرتز است. اگر دریچه گاز را مقداری باز کنیم تا دور موتور بالاتر برود این فرکانس بالاتر می رود.
دیدگاهتان را بنویسید