تست برق دزدی
بررسی برق دزدی به وسیله مولتی متر
پراب مشکی را در com قرار داده و برای جریان کشی کابل قرمز را در قسمت آمپر (بر روی ۱۰ آمپر) قرار دهید. سلکتور را نیز بر روی قسمت آمپر قرار دهید. بست منفی و مثبت که توصیه میشود بست منفی را برداشته (زیرا بصورت یک لوپ است) و مولتی متر را به صورت سری قرار میدهیم، یعنی یکی از پراب ها را به خود باتری و پراب دیگر را به دسته سیم برای تشخیص جریان کشی سیستم متصل می کنیم. در این خودرو جریانی که کشیده میشود ۰.۷ آمپر است، اما مالک خودرو اظهار دارد بعد از ۲ تا ۳ روز دیگر نمی تواند استارت بزند و باتری می خوابد.
در ادامه قصد داریم بررسی کنیم آیا خودرو برق دزدی دارد یا خیر… و روش عیب یابی آن چگونه است.
۰.۷ آمپری که مولتی متر نشان می دهد معیار مناسبی برای ما نیست لذا ۱۵ دقیقه در این حالت قرار داده تا ببینیم جریان کشی کمتر می شود یا همچنان ادامه دارد. در صورتی که بعد از ۱۵ دقیقه نیز همچنان آمپر را کشید ماشین شما برق دزدی دارد.
حتما بخوانید:
چگونه تشخیص بدهیم پمپ بنزین سالم هستش؟ چرا در سربالایی ها پمپ بنزین ماشین کار نمیکند؟ صدای پمپ بنزین نمیاد چرا برق به پمپ بنزین خودرو نمیرسد؟علت نرسیدن برق به پمپ بنزین؟ در مقاله علت نرسیدن برق به پمپ بنزین به طور کامل بررسی شده است.
مصرف بی رویه انرژی برق از باتری خودرو
یکی از راهکار هایی که می توان سیستم برق دزدی خودرو را بررسی کرد با استفاده از مولتی متر است، پس در ادامه با این مقاله از ایده پاژ با ما همراه باشید تا با روش تست برق دزدی بیشتر آشنا شوید.
مولتی متر از دو پراب و یک سلکتور که بر روی آن تعبیه شده تشکیل شده است. در صورتی که از مولتی متر های autorange استفاده کنید، جریان کشی موتور نیز را نمایش می دهد.
مشاهده میشود که بعد از گذشت ۱۵ دقیقه همچنان جریان کشی ادامه دارد، حال قصد داریم جلو این جریان کشی را بگیریم.
رفع برق دزدی خودرو
- در ماشین های پژو، پراید، جک و … که عموما این برق دزدی از صندوق یا دینام می باشد، سوکت همان قسمت ها را کشیده و رفع شدن یا نشدن این برق دزدی را بررسی می کنیم.
- در صورتی که اطلاعی از محل برق دزدی نداشته باشیم، تقسیم بندی می کنیم به گونه ای که کانکتور های موتور و ارتباط آن با اتاق عقب را قطع کرده و بررسی می کنیم که برق دزدی همچنان ادامه دارد یا خیر.
- در صورت عدم کارکرد سان روف یا چراغ سقف ها فیوز های مدار را می کشیم و مجددا برق دزدی خودرو را بررسی می کنیم.
- اگر برق دزدی همچنان ادامه داشت، فیوز های مدار خاص را سر جای خود قرار داده و فیوز های مدار دیگری را تست می کنیم.
در این خودرو فیوز مشترکی که برای چراغ سقف و لامپ صندوق عقب است را کشیدیم و مشاهده می شود که جریان به حالت عادی برگشته است. لذا متوجه می شویم که مدار سیستم صندوق ایراد داشته و این ایراد از میکروسوئیچ صندوق است که دائما منفی را ارسال کرده و چراغ صندوق روشن می ماند که با درست کردن آن سیستم میزان آمپر کشی ما به ۰.۱۶ تغییر پیدا کرد.
در صورتی که هرگونه ابهامی در ارتباط با برق دزدی خودرو خود داشتید، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین با شرکت در دوره آموزش برق خودرو میتوانید به صورت کامل با تمام امکانات و جزئیات برق خودرو آشنا شوید .
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
عالی بود ,,, بسیار عالی 💚💚💚💛💛💛💛
سلام و درود
خرسندیم آموزش براتون مفید بوده.