جستجو برای:
  • صفحه نخست
  • دوره ها
    • دپارتمان تعمیرات خودرو
    • دپارتمان تاسیسات
    • دپارتمان برق و الکترونیک
    • دپارتمان فناوری اطلاعات
    • دپارتمان مالی و حقوقی
    • دپارتمان کسب و کار
  • مدرسین
  • آموزش های رایگان
    • آموزش های تعمیرات خودرو
    • مقالات آموزشی برق و الکترونیک
    • مقالات آموزشی تاسیسات
  • تماس با ما
 
  • info@idepazh.ir
ایده پاژ
  • صفحه نخست
  • دوره ها
    • دپارتمان تعمیرات خودرو
    • دپارتمان تاسیسات
    • دپارتمان برق و الکترونیک
    • دپارتمان فناوری اطلاعات
    • دپارتمان مالی و حقوقی
    • دپارتمان کسب و کار
  • مدرسین
  • آموزش های رایگان
    • آموزش های تعمیرات خودرو
    • مقالات آموزشی برق و الکترونیک
    • مقالات آموزشی تاسیسات
  • تماس با ما
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

ایده پاژآموزش های کاربردیآموزش های تعمیرات خودروعوامل بالا رفتن فشار مپ

عوامل بالا رفتن فشار مپ

۱۴۰۱-۰۷-۱۶
ارسال شده توسط rezamashhadi
آموزش های تعمیرات خودرو ، ویدئو های آموزشی
3.82k بازدید
https://idepazh.ir/wp-content/uploads/2022/08/دلابل-بالارفتن-فشار-مپ.mp4

اگر دیاگ زده باشید، گاهی ممکن است که پارامتر فشار مپ خیلی بالا باشد. در این مقاله از ایده پاژ در رابطه با دلایل بالا این موضوع صحبت خواهیم کرد.
میزان استاندارد فشار مپ در خودرو های مختلف تقریبا بین ۲۸۰ تا ۳۸۰ میلی بار است. اگر پارامتر فشار مپ بالاتر باشد(حدود ۵۰۰) نشان می‌دهد که سیستم مشکل دارد. در این حالت اولین جایی که باید بررسی کرد، نشتی در سیستم هوا رسانی است. (یعنی بعد از دریچه ی گاز) که می تواند ناشی از:

فهرست مطالب: نمایش
1. مپ سنسور چیست و چکار می کند؟
2. نشانه های خرابی مپ سنسور
2.1. روشن شدن چراغ چک
2.2. افزایش مصرف سوخت
2.3. خروج دود سیاه از اگزوز
2.4. روشن شدن خودرو به سختی
2.5. کاهش قدرت خودرو
3. روش های تست مپ سنسور
  1. واشر دریچه گاز
  2. واشر سنسور مپ
  3. محل اتصال منیفولد به سر سیلندر

مورد بعدی که باید آن را چک کرد، ضعیف بودن کمپرس سیلندر است. که می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  1. ضعیف بودن رینگ
  2. آب بندی نبودن سوپاپ
  3. مشکل در واشر سرسیلندر

Fuel injection training
و مورد آخر که بسیاری افراد به آن توجه نمی کنند، کیپ شدن کاتالیست است. وقتی کاتالیست کیپ می شود دود به خوبی خارج نمی شود و این موضوع در زمان قیچی خود را نشان می ‌دهد. (زمان قیچی زمانی است که هم سوپاپ هوا و هم سوپاپ دود همزمان باز هستند) در این لحظه دود ها به خوبی خارج نشده و به منیفولد هوا پس زده شده و فشار منیفولد را بالاتر می ‌بردند.
علائم فشار مپ بالا

مپ سنسور چیست و چکار می کند؟

سنسور MAP یا همان سنسور فشار منیفولد هوا از جمله سنسورهای موثر در سیستم کنترل الکترونیکی موتور خودرو است که اطلاعات را به ECU می رساند. این ابزار در بخش ورودی هوا نصب شده است و به مقدار هوای مکش شده توجه دارد. در واقع با بررسی چگالی هوای مکش شده، به تشخیص میزان فشار بر پیشرانه می پردازد. سپس ECU براساس اطلاعات بدست آمده به کمک مپ، میزان سوخت لازم برای هر سیلندر را ارسال می کند تا انرژی کافی برای عملکرد بهتر خودرو بدست آید.

نشانه های خرابی مپ سنسور

اگر این قطعه دچار مشکل شود، اطلاعات دقیقی در اختیار ECU قرار نمی گیرد و سوخت مورد نیاز موتور کاهش یا افزایش می یابد. در موارد زیر با نشانه های خرابی مپ سنسور بیشتر آشنا می شوید:

روشن شدن چراغ چک

دلایل مختلفی موجب روشن شدن چراغ چک می شود که یکی از این دلایل ممکن است خرابی سنسور مپ باشد. در مواقعی که سنسور مپ دچار مشکل شده است، اطلاعات نادرستی به رایانه ارسال می کند و این موضوع باعث روشن شدن خطاهای مختلف می شود. در حالی که خطاهای اعلامی حقیقت ندارند و احتمالا به دلیل خرابی سنسور مپ اطلاعات نادرست ارسال می شود.

افزایش مصرف سوخت

در صورت خرابی سنسور مپ، احتمال این که کامپیوتر دچار خطا شود، افزایش می یابد. در این حین، سوخت بیشتری ارسال می شود و جرقه سریع تر اتفاق می افتد. بنابراین مصرف سوخت بیش از حد بالا می رود.

خروج دود سیاه از اگزوز

یکی دیگر از نشانه های خرابی سنسور مپ، افزایش آلاینده های مضر است. در واقع تزریق سوخت با بار روی موتور هماهنگ نخواهد بود و مصرف سوخت افزایش می یابد. در نتیجه گازهای خطرساز همچون مونوکسیدکربن بیشتر تولید می شود.

روشن شدن خودرو به سختی

ترکیب نادرست سوخت و هوا موجب بروز مشکل در روشن شدن موتور می شود که در این مواقع باید پاها روی پدال گاز قرار گیرد تا خودرو روشن شود.

کاهش قدرت خودرو

زمانی که کامپیوتر خودرو اطلاعاتی دریافت می کند که نشان دهنده خلا زیاد است. سوخت کمتری ارسال می شود و زمان جرقه با تاخیر مواجه می شود. اگرچه این موضوع موجب کاهش مصرف سوخت می شود، اما در روشن شدن و توانایی خودرو اختلال ایجاد می کند.

در مواقعی که سنسور مپ فشار بیشتری را ارسال می کند، سوخت بیشتری به موتور می رسد و مصرف سوخت افزایش می یابد. افزایش سوخت مشکلات متعددی همچون خرابی شمع ها و مسدود شدن کاتالیزور به همراه دارد.

روش های تست مپ سنسور

برای بررسی این قطعه کافی است از دستگاه دیاگ کمک بگیرید. با اتصال آن به خودرو، نگاهی به پارامترهای بخش هوای ورودی و مقدار فشار هوای داخل مانیفولد بیندازید. با یادداشت کردن مقادیر گفته شده و مقایسه آن در شرایط مختلف به عیب یابی قطعه بپردازید.

همچنین با ورود به بخش کد خطاها، خطای مربوط به سنسور مپ را بخوانید. اگر خطایی در حافظه ثبت شده است آن را پاک و کمی صبر کنید که آیا این خطا لحظه ای بوده یا دوباره برایتان به نمایش در می آید. اگر خطا دائمی است، اتصالات مربوط به قطعه را تمیز کنید و سپس دوباره خطا را پاک کنید. اگر باز هم کد خطا برایتان آمد، بهتر است با انجام تست های ولتاژی و بررسی بخش مدار به رفع آن کمک و در نهایت قطعه را تعویض کنید.

چنانچه سوالی در ارتباط با رفع مشکل بالا بودن فشار مپ و عوامل آن داشتید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

تشخیص رنگ شدگی خودرو
تشخیص رنگ شدگی خودرو
موتور تیوفایو چیست
موتور تیوفایو چیست؟ نقاط قوت و ضعف موتورهای TU5
خراب شدن رله دوبل
عیب یابی رله دوبل
علت روشن نشدن چراغ دینام
روشن نشدن چراغ دینام
انتخاب روغن موتور مناسب
انتخاب روغن موتور
خانه هوشمند چیست؟
هوشمندسازی ساختمان یا BMS چیست؟ ⚡️ شناخت کامل

25 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • الهام حیدریان گفت:
    ۱۴۰۲-۰۷-۱۶ در ۱۲:۰۲

    سلام من هم دقیقا همین مشکلات رو دارم. فشار منیفولد بالا ، مصرف بالا و در دور آرام لرزش موتور. همه چی تست شده یا تعویض شده. آخرین گزینه ای که یک نفر بهم گفت میتونه از اون باشه ضعیف بودن کویل هست که باید عوض کنم. کسانی که مشکلات بالا رو دارند کوئل رو هم چک کنند. البته توی دیاگ ضعیف بودنش رو نشون نمیده با چند تا ترفند میشه ضعیف بودنش رو چک کرد. مثلا موقع باز کردن وایر جرقه زرد نداشت باشه یا پرتاب جرقه اش قابل مشاهده باشه با رنگ آبی و گرنه ضعیف شده.

    پاسخ
    • حمیدرضا رمضانی گفت:
      ۱۴۰۲-۰۷-۱۷ در ۱۸:۴۱

      ممنون از مشارکت شما خانم حیدریان

      پاسخ
    • عباس گفت:
      ۱۴۰۲-۰۹-۰۲ در ۰۵:۰۰

      کویل هم تست شده

      پاسخ
    • علی عابدی گفت:
      ۱۴۰۳-۰۵-۲۰ در ۱۹:۲۵

      فقط میتونم بگم وااااو. چنین خانم هایی آلمان رو آلمان کردن، به امید حضور پر رنگ تر خواهران ایرانیم در صنعت

      پاسخ
  • پوریا ساداتی گفت:
    ۱۴۰۲-۰۶-۲۶ در ۱۲:۳۸

    سلام وقتتون بخیر.ماشین من مگان دنده ای هست،خام سوزی و لرزش موتور داره،دیاگ میزنیم فشار مپ بالا و پاشش سوخت بالا هستش،تمامی سنسورها چک شده،کاتالیست تازه تعویض شده،سیم کشی بررسی شده،شمع و وایر، کمپرس هم گرفتیم درست بود.مشکل از چی میتونه باشه واقعا دیگه کلافه شدم.

    پاسخ
    • خسروجردی گفت:
      ۱۴۰۲-۰۶-۳۰ در ۰۶:۳۶

      سلام دوست عزیز آیا مپ و مدار تست شده یا نه؟

      پاسخ
  • مصطفی گفت:
    ۱۴۰۲-۰۶-۱۹ در ۱۸:۴۳

    سلام من ۲۰۶تیپ۲ایسیو j34فشار مپ روی۴۵۰اس و موتور بد کار میکنه و دود سیاه میده هنگام دود خروجی هم تپ تپ میکنه لطفا راهنمایی کنید ک دهنم سرویس شده

    پاسخ
    • حمیدرضا رمضانی گفت:
      ۱۴۰۲-۰۶-۲۴ در ۰۹:۳۰

      سلام دوست عزیز
      مپ سنسور شامل دو قسمت هست که باید توسط کارشناس تست . یعنی بخش فشار و بخش دما و اینکه آیا مدار منفی و ولتاژ درست و وصل هست

      پاسخ
  • Erfan گفت:
    ۱۴۰۲-۰۶-۱۸ در ۱۲:۱۷

    با سلام
    فشار ورودی منیفولد قبل از استارت ۱۰۸۰ هست استارت که میکنم ۵۵۰ میاد تمام واشر هایی که گفتین و سنسور مپ کمپرس همه چیزو چک کردم بازم جواب نگرفتم راهنمایی کنید لطفا ؟

    پاسخ
  • سپهر فرجی گفت:
    ۱۴۰۲-۰۵-۱۸ در ۱۲:۴۶

    سلام فشار منی فولد ۴۰۰ برای خودرو tu5 با کار کرد ۱۱۰هزار با کاتالیزور خالی چه عیبی میتونه داشته باشه؟

    پاسخ
    • خسروجردی گفت:
      ۱۴۰۲-۰۵-۱۸ در ۱۲:۵۰

      سلام و عرض دوست عزیز فقط کمی مصرف رو بالا میبره و احتمال خروج دود سیاه از اگزوز وجود داره.

      پاسخ
      • جواد گفت:
        ۱۴۰۲-۰۵-۱۹ در ۰۸:۳۰

        با سلام،من یه ۲۰۶ تیپ ۵ ایسیو ۷۴۵ دارم ماشبن حرکت اول خیلی کم میاره دور موتور سه و نیم به بالا بهتر میشه،مصرف سوخت هم خیلی بیش از حد بالاست،دستگاه دیاگ هم هیچ مشکلی نشون نمیده،فقط پارامترها فشار هوای مپ سنسور بالای ۵۰۰ و پاشش سوخت هم ۵.۵ هست،ماشین اصلا شتاب نداره و بعد دور موتور ۳ به بالا بهتر میشه،کلیه قطعات خودرو هم یا چک شده و کلا عوض شده و موتور هم کپرس خوبه ولی من بازم سر سیلندر رو باز کردم و سوپاپ ها هم از نو آب بندی شد (تسمه تایم،کاتالیز،منفی فول،مپ سنسور،سوزن انژکتور،پمپ بنزین ووو…..)لطفا راهنمایی کنین

        پاسخ
        • خسروجردی گفت:
          ۱۴۰۲-۰۵-۱۹ در ۱۳:۳۴

          سلام و عرض ادب دوست عزیز لطفا منبع کاتالیزور رو چک کنید.

          پاسخ
          • جواد گفت:
            ۱۴۰۲-۰۵-۱۹ در ۱۹:۴۴

            چک کردیم،حتی کاتالیز رو عوضم کردم

        • عباس گفت:
          ۱۴۰۲-۰۹-۰۲ در ۰۴:۵۸

          دقیقا منم همین مشکلو دارم

          پاسخ
        • عماد گفت:
          ۱۴۰۳-۰۵-۰۲ در ۱۷:۴۶

          مشکلتون برطرف شد؟
          منم همین مشکل دارم

          پاسخ
    • Erfan گفت:
      ۱۴۰۲-۰۶-۱۷ در ۱۲:۳۹

      داداش مشکلت برطرف شد منم همین مشکل رو دارم

      پاسخ
  • امیر گفت:
    ۱۴۰۲-۰۵-۰۶ در ۰۹:۲۸

    سلام من ۲۰۶ تیپ یک دارم .فشار منیفولد هنگام خاموشی نزدیک ۱۰۰۰ و روشن ۵۰۰ هست ۱۰تا سنسور تست شد روش هرکدوم عدد های متغیر میداد.ولی مثل اینکه ایراد از مپ نیست.هیچ کسی هم نمیتونه از پسش بر بیاد …

    پاسخ
    • حمیدرضا رمضانی گفت:
      ۱۴۰۲-۰۵-۱۴ در ۰۷:۳۴

      تسلیم دوست عزیز باید مدار دسته سیم و ایسیو چک بشه ضمنا باید مدل ایسیو خودروی شما s2000.35 باشه

      پاسخ
    • خسروجردی گفت:
      ۱۴۰۲-۰۵-۱۵ در ۱۲:۴۲

      سلام دوست عزیز باید مدار دسته سیم و ایسیو چک بشه، ضمنا باید مدل ایسیو خودروی شما s2000.35 باشه.

      پاسخ
  • آراد باقری گفت:
    ۱۴۰۲-۰۴-۲۲ در ۱۱:۴۶

    سلام خشته نباشید.مپ ماشینم بالاست، ماشین جون نداره مدل ماشینم ۸۳ تیپ ۲ است.میشه بگید چیکار کنم

    پاسخ
    • خسروجردی گفت:
      ۱۴۰۲-۰۴-۲۲ در ۱۱:۴۸

      سلام و درود ،مقدار پارامتر رو جهت رفع عیب رو بفرستید!

      پاسخ
  • حامد ابراهیمی گفت:
    ۱۴۰۲-۰۳-۰۴ در ۰۶:۳۲

    سلام ماشین من بی ام ،x3 هست مدل ۲۰۰۸مشکل خام سوزی دارد و خودم دیاگ دارم (لانچ) فشار منیفولد هنگام خاموشی ۸۵۰ میلی بار هست و با استارت زدن تغییری نمیکنه .میتونه مشکل داشته باشه ؟و این فشار در زمان استارت تغییر کنه؟

    پاسخ
    • خسروجردی گفت:
      ۱۴۰۲-۰۳-۰۴ در ۰۶:۴۵

      سلام و عرض ادب باید از نزدیک چک شود احتمالا مپ مشکل دارد.

      پاسخ
    • مرتضی گفت:
      ۱۴۰۲-۰۳-۱۷ در ۱۶:۴۰

      باید تغییر کنه حتی هنگام گاز دادن باید کمتر بشه اگه تغییر نمیکنه سنسور یا سوکتش خراب هست

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه
  • ساخت اولین ربات تلگرام با پایتون
  • ساخت ماشین حساب ساده با پایتون
  • آموزش شی‌گرایی در پایتون | یادگیری OOP با مثال‌های ساده و کاربردی
🎁دریافت تخفیف دوره های فنی حرفه ای🎁

تخفیف دوره های فنی و حرفه ای

دسته‌ها
  • آموزش های تعمیرات خودرو
  • مقالات آموزشی
  • مقالات آموزشی برق و الکترونیک
  • مقالات آموزشی تاسیسات ساختمان
  • ویدئو های آموزشی
درباره ایده پاژ

در سال 1390 ایده پاژ را تاسیس کردیم تا پیچیدگی های ورود به بازارکار را به یک آموزش ساده و قابل فهم برای شما تبدیل کنیم.

  • مشهد - فلسطین 7 - پلاک 86
  • 09330761741 | 09929553307
  • info@idepazh.ir
  • دوره های فنی حرفه ای مشهد
  • درباره ما
  • ایده پاژ لایف
  • آموزش icdl در مشهد
  • آموزش تعیمرات اسپرسو در مشهد

آیکون تخفیف دوره ها اطلاع رسانی دوره ها و تخفیف های ویژه

آیکون یوتیوب ایده پاژ مشاهده ویدئو های آموزشی

آیکون اینستاگرام ایده پاژ کافیه در اینستاگرام idepazh را جستجو کنید!

اینماد
سامانه
logo-samandehi

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت