سوزن انژکتور چگونه کار می کند؟
نحوه کارکرد سوزن انژکتور
در این مقاله از ایده پاژ قصد داریم، درمورد یکی از عملگرهای خودرو بنام سوزن انژکتور یا fuel injection توضیحاتی را برای شما ارائه دهیم و عیوبی که به واسطه خرابی این قطعه در خودرو ایجاد می شود، را با هم بررسی کنیم.
شماتیک سوزن انژکتور ها مطابق شکل است. با کد قطعه ۱۳۳۱تا ۱۳۳۴. سوزن انژکتور ها از نوع رله های سلنوئیدی هستند. یعنی لازم است تا بوبینشان فعال شود و این فعال شدن بوبین باید یکی از آنها برق داشته باشد، یعنی یک پایه سوزن انژکتور برق داشته و یک پایه نیز منفی باشد. این برقی که سر سوزن انژکتور سر یکی از پایه های سوزن انژکتور وجود دارد از رله دوبل وارد میشود، یعنی برق بعد سوئیچ است و منفی آنها از ایسیو تامین می شود.
دقت داشته باشید که منفی ای که از سمت ایسیو به سوزن انژکتورها می آید، منفی دائم نیست. یعنی اگر این ایسیو منفی را به صورت دائم به سوزن ها بدهد،شاهد پاشش دائم این سوزن ها خواهیم بود. که در خصوص خودروی ما اصلا چنین امکانی وجود ندارد و ماشین به خوبی روشن نشده و کار نمی کند. اگر اینگونه باشد، ایسیو با توجه به شرایطی که خودرو در آن قرار دارد، منفی را به صورت پالسی و ترتیبی به سوزن های انژکتور می دهد.
همانطور که پیشتر اشاره شد، انژکتورها یک نوع رله های سلنوئیدی هستند یعنی به یک برق و یک بدنه احتیاج دارند تا بوبین این رله ها فعال شود و سوزن انژکتور را به بالا بکشد و پاشش ها بتواند به نحو احسنت صورت بگیرد.
طراحی این سیستم ها به صورت MPFI یعنی (multi point fuel injection) می تواند به علت ساختار آن انژکتور ها داخل منیفولد هوا پاشش داشته باشند یا داخل سیلندر به صورت مستقیم و GDI پاشش داشته باشند. همچنین به دلیل آن که قصد داریم، در این سیستم هوا و سوخت ترکیب شوند، این انژکتور ها باید به خوبی پاشش را به صورت پودری انجام دهند، تا به صورت ایده ال سیستم سوخت هوا ترکیب شود تا احتراق به صورت احتراق ایده آلی که مدنظر می باشد، انجام و خودرو به خوبی کار کند. درست کار نکردن این قطعه باعث می شود موتور ضعیف کار کرده و روی سیستم احتراق تاثیر بگذارد. اگر کاملا خراب باشد، یک یا چند سیلندر از کار می افتند.
همچنین اگر در سیستم های ما سوزن های انژکتور نشتی داشته باشند، باعث می شود میزان سوخت بیشتری وارد سیلندر شده و خودرو دود کرده یا کاتالیست سرخ شود.
دود کردن خودر ناشی از خرابی این قطعه نیست بلکه سنسور های دیگری نیز هستند که اگر اطلاعات خود را به اشتباه تحویل دهند و ایسیو متوجه آن نشود که خودرو در چه وضعیتی می باشد، پاشش را کم و زیاد می کند، مانند مپ سنسور، سنسور اکسیژن و عیره
پس لازمه که برای این سیستم یک کارشناس متخصص در نظر بگیرید که ایراد خودرو را بتواند تشخیص دهد.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام وقتتون بخیر در مورد سوزن انژکتور سوال دارم . چه ولتاژی برای فعال کردن سوزن انژکتور لازمه؟
سلام و عرض ادب
برای فعال کردن سوزن انژکتور ۱۲ ولت لازمه.