عیب یابی رله دوبل
علائم خرابی رله دوبل
در این مقاله از ایده پاژ به بررسی عوامل خرابی رله دوبل می پردازیم . رله دوبل از ۲ رله و ۴ دیود که بر روی برد کوچک نصب شده اند تشکیل شده است. این برد دارای ۱۵ پایه (یک ردیف ۸ تایی و یک ردیف ۷ تایی) است که بر روی سوکت رله دوبل قرار دارند. ردیف ۸ تایی پایه های ۱ تا ۸ و ردیف ۷ تایی پایه های ۹ تا ۱۵ را شامل می شود. (شماره پایه ها اکثرا کنار آنها درج شده است)
۳ دلیل خراب شدن رله دوبل:
- برق ورودی بر مسیر رله دوبل قرار نگیرد.
- رله دوبل خراب شده باشد.
- پایه سوخته شده باشد.
در حالت سوئیچ باز رله دوبل باید چهار برق مثبت دائمی داشته باشد. این چهار برق دائمی در خودرو هایی که سیستم ایسیو آنها از نوع ساژم یا ولئو است بر روی پایه های ۲ ، ۸ ، ۱۱ و ۱۵ قرار می گیرد.
۳ نشانه خرابی رله دوبل
با مشاهده علائم گفته شده می توانید خرابی این قطعه را حدس بزنید:
۱.زمانی که خودرو استارت می خورد، اما کار نمی کند. با شنیدن صدای استارت و چرخیدن کم موتور می توان به خرابی رله دوبل پی برد.
۲.بعد از باز شدن سوییچ، صدای پمپ بنزین به گوش نمی رسد. زمانی که سوییچ را می چرخانید، هنوز به مرحله روشن شدن خودرو نرسیده اید، صدا پمپ بنزین شنیده می شود. در غیر این صورت برق به پمپ بنزین ارسال نمی شود و رله دوبل خراب است. اگر رله دوبل سالم باشد، به خرابی پمپ بنزین پی می برید.
- اگر بعد از باز کردن سوییچ چراغ چک روشن نشود، باید به خرابی رله دوبل شک کنید. زیرا روشن نشدن چراغ از دلایلی است که به خرابی این قطعه مربوط می شود.
وظایف رله دوبل
این کلید با عملکرد کنترلی در شرایط مختلف مدار الکتریکی حضور دارد و از دو عدد رله اصلی و رله پمپ بنزین تشکیل می شود. وظیفه این قطعه ارسال جریان الکتریکی به سیستم انژکتور در حالات مختلف موتور مانند سوییچ بسته و باز خودرو خاموش و سوئیچ باز خودرو روشن است.
حالت سوئیچ بسته: در این حالت برای حفظ اطلاعات در حافظه دائم ECU، ولتاژ ۱۲ ولتی از پایه ۱۰ رله دریافت می شود. پایه های ۲، ۱۱، ۸ و ۱۵ رله برق مورد نیاز خود را از باتری دریافت می کنند. در برخی برنامه های سوخت رسانی ممکن است پایه های ۲ و ۱۱ جابجا شوند.
سوئیچ باز موتور خاموش: در این حالت، برای چند ثانیه کوتاه، رله دوبل برای پمپ بنزین، کوئل دوبل، شیر برقی کنیستر، گرمکن سنسور اکسیژن برق، انژکتورها برق ۱۲ ولتی ارسال می کند. این عملکرد برای مواقعی است که ECU بار منفی رله اول و دوم را ارسال کرده است.
حالت موتور روشن: در مواقعی که موتور کار می کند، رله دوم و رله دوبل دائما در حال ارسال برق به قسمت های مختلف سوخت رسانی است.
عیب یابی رله دوبل
- اولین کاری که برای عیب یابی رله دوبل انجام می شود، بررسی برق های ورودی آن است. باید در حالت سوئیچ باز ۴ برق مثبت روی پایه های رله دوبل قرار گیرد. در خودرو هایی که ایسیو آن ها از نوع زیمنس و بوش است، این برق روی پایه های ۸ ، ۱۱ ، ۱۴ و ۱۵ قرار می گیرد. تا زمانی که این برق مثبت روی پایه های رله دوبل قرار نگیرد، خودرو روشن نمی شود. اگر رله دوبل عمل کند، در زمان استارت زدن باید سر مصرف کننده های رله دوبل برق مثبت قرار گیرد مانند کویل و سوزن انژکتور .
- مورد دیگری که بر روی عملکرد رله دوبل تاثیر گذار است، سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین است. پس اگر رله دوبل خودروتان عمل نمی کند، حتما این قطعه را چک کنید. این قطعه مانند فیوز عمل می کند، برای اینکه مجدد وصل شود باید قسمت پلاستیکی آن را فشار بدهید.
- یکی دیگر از موارد خرابی رله دوبل سوختن یک یا تعدادی از پایه های رله دوبل است. در این حالت با تقه زدن به رله دوبل ممکن است ایراد برطرف شود اما برای تعمیر کامل باید پایه رله دوبل تعویض شود.
چنانچه هرگونه سوالی در مورد خرابی رله دوبل دارید و یا به دنبال آموزش های برق خوردو هستید پیشنهاد میکینم در دوره آموزش برق خودرو همراه ما باشید .
سوالات رایج
تعمیر رله دوبل بهتر است یا تعویض آن؟
توصیه می شود در صورت خرابی رله دوبل، آن را تعویض کنید.
عمر مفید رله دوبل چقدر است؟
عمر مفید این قطعه به کیفیت و برند آن بستگی دارد.
دلیل سوختگی رله دوبل چیست؟
از دلایل رایج سوختگی و آب شدن پلاتین رله، مشکل در اتصالات دسته سیم یا خرابی سنسورها است.
چگونه رله دوبل را تست کنیم؟
برای این کار تنها به لامپ تست یا مولتی متر نیاز دارید که با اتصال آن به بخش های ورودی و خروجی می توانید از سلامت دستگاه مطمئن شوید.
9 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام خسته نباشید چراغ چک قبل استارت روشن نمیشود یابعضی وقتا دیرروشن می شود اگرسویچ باز باشد سویچ ببند همان لحظه بازش کنید چراغ چک هست ولی یه چند دقیقه بعد سویچ را باز کنیم چراغ چک نداریم میشه راهنمایی بفرمایید
سلام دوست عزیز
چه خطایی میزنه؟
حتما دیاگ نصب کنین و اطلاعات کامل برامون ارسال کنین.
سلام استاد گرامی
یه پراید زیمنس دارم گاهی اوقات وقتی سویچ رو باز می کنم رله پمپ بنزین کار نمی کنه وباید چند بار سویچ رو بازوبسته کنم تا کار کنه سنسور دور موتور رو هم عوض کردم وقتی فیوز کالسکه ای پمپ (فیوز های ۳تایی کاپوت )رو جدا و وصل می کنم پمپ در حالت سویچ باز به کار میفته مشکل از کجاست با تشکر.
سلام
شما میتونین سیگنال منفی رله فرعی رو از رله اصلی بگیرید و مشکل حل بشه
سلام و عرض ادب دوست عزیز
شما میتونید سیگنال منفی رله فرعی رو از رله اصلی بگیرید و مشکل رو حل کنید!
سلام سوکت دوبل یا پایه رله دوبل چطوری تعویض میشه
سلام دوست عزیز،سوالتون مشخص نیست و مفهوم نداره
سلام وقت بخیر مدل ماشین من دنا پلاس هست،رله دوبل ماشین داغ میکنه و ماشین خاموش میشه. ممنون میشم راهنماییم کنید.
سلام دوست عزیز
دسته سیم باید چک شود.