جستجو برای:
  • صفحه نخست
  • دوره ها
  • مدرسین
  • آموزش های کاربردی
    • برق خودرو
    • انژکتور
    • پکیج دیواری
    • ایسیو
    • موتور و گیربکس
    • جلوبندی
 
  • 09055042940
  • idepazh.com@gmail.com
ایده پاژ تعمیرات خودرو
  • صفحه نخست
  • دوره ها
  • مدرسین
  • آموزش های کاربردی
    • برق خودرو
    • انژکتور
    • پکیج دیواری
    • ایسیو
    • موتور و گیربکس
    • جلوبندی
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

ایده پاژ تعمیرات خودروآموزش های کاربردیانژکتوردلایل ناک زدن موتور

دلایل ناک زدن موتور

26 آبان 1401
ارسال شده توسط حمید رضا رمضانی
انژکتور ، ایسیو
101 بازدید
https://idepazh.ir/wp-content/uploads/2022/09/دلایل-ناک-زدن-موتور.mp4

چرا خودرو ناک (Knock) می زند؟

صدایی که در ویدئو فوق شنیدید، می دانید چه خساراتی می‌تواند به خودرویتان وارد کند و دلایل به وجود آمدن آن چیست؟ برای پاسخ به این سوالات در این مقاله از ایده پاژ با ما همراه باشید.

عده ای گمان می کنند که این صدا، صدای سوپاپ هاست، در حالیکه صدای ناک است. این صدا بر اثر برخورد دو جبه شعله به هم یا احتراق پیش رس یا خودسوزی به وجود می آید که دلایل مختلف می‌تواند داشته باشد.

احتراق پیش رس به این معنی است که قبل از آنکه شمع جرقه بزند، به دلیل تراکم و افزایش فشار، مخلوط سوخت و هوا خود به خود منفجر شده و یک جبهه شعله به وجود می آورند. سپس شمع جرقه زده و یک جبهه شعله از سمت شمع ایجاد می‌کند و این دو جبهه به یکدیگر برخورد کرده و باعث فشار مضاعف بر روی پیستون می‌شود و حتی می‌تواند پیستون را سوراخ کند یا بشکند. خودسوزی نیز تقریبا مشابه همین است با این تفاوت که ابتدا شمع جرقه می زند و یک جبهه شعله ایجاد می کند و به دلیل افزایش فشار در سمت دیگر محفظه احتراق یک انفجار دیگر ایجاد میشود و این جبهه شعله با هم برخورد می کنند. حال در ادامه به بررسی احتراق معمولی، احتراق پیش رس و خودسوزی می پردازیم.

انواع احتراق در خودرو

احتراق معمولی

در احتراق معمولی شمع جرقه میزند و جبهه شعله به صورت منظم به سمت پیستون حرکت می کند تا به سر پیستون می‌رسد.

احتراق پیش رس

در احتراق پیش رس به دلیل افزایش فشار و دما، مخلوط سوخت خود به خود منفجر می شود سپس شمع جرقه میزند و یک جبهه شعله از سمت شمع ایجاد می‌شود و در یک نقطه این دو جبهه شعله به هم برخورد می کنند.

خودسوزی

در احتراق همراه با خودسوزی شمع جرقه میزند و یک جبهه شعله ایجاد می‌شود و به دلیل افزایش فشار در سمت دیگر محفظه احتراق انفجار به وجود می آید و مجددا دو جبهه شعله به هم برخورد می کنند و صدای ناک ایجاد می شود. حواستان باشد که هیچگاه نسبت به این صدا بی اهمیت نباشید، چرا که خسارات جبران‌ ناپذیر و سنگینی ایجاد خواهد کرد.

 

دلیل بوجود آمدن ناک در خودرو

حال قصد داریم، به بررسی دلایل ناک زدن در خودرو بپردازیم.

کیفیت سوخت

اولین دلیل کیفیت پایین سوخت است. همانطور که میدانید کیفیت سوخت در ایران خیلی پایین است و مهمترین دلیل ناک زدن خودرو ها در ایران اکتان پایین سوخت است. اکتان به معنی مقاومت سوخت در برابر خودسوزی است. این مشکل تا حدودی با استفاده از بنزین سوپر برطرف میشود.

ایجاد کربن داخل محفظه احتراق و روی پیستون

هنگامی که موتور خودرو را باز کرده اید، لایه سیاه رنگی که داخل محفظه احتراق و روی پیستون را گرفته است مشاهده کرده اید. این لایه به دو دلیل می‌تواند باعث ایجاد ناک شود. دلیل اول اینکه یک حجم از محفظه احتراق را اشغال می کند و نسبت تراکم را بالا می‌برد و باعث ایجاد ناک می شود. دلیل دوم این است که زمانی که این لایه در معرض دمای بالا قرار می‌گیرد بعضی نقاط آن به شکل گداخته در آمده و سرخ رنگ میشود. این نقاط باعث ایجاد احتراق پیش رس و ناک می شوند.

شمع های غیر استاندارد

مورد بعدی استفاده از شمع های غیر استاندارد و هیت رنج غلط شمع است. شمع ها بازه های حرارتی متفاوتی دارند. حتما از شمعی استفاده کنید که به واسطه‌ ی کمپانی های سازنده توصیه شده است و قبل از بستن شمع دهانه شمع را تنظیم کنید.

دوره جامع مکانیک خودرو در مشهد

سوخت رقیق

دلیل بعدی سوخت رقیق است. نسبت سوخت به هوای رقیق باعث بالا رفتن دما در محفظه احتراق می شود. بالا رفتن دما در محفظه احتراق باعث ایجاد ناک می‌شود. اکنون  شاید این فکر را کنید که نسبت سوخت به هوا را غنی کنیم، که این به خودی خود می تواند مشکلات دیگری به وجود بیاورد. غنی شدن سوخت باعث احتراق ناقص می شود و درون محفظه احتراق کربن یا اصطلاحاً دوده می‌بندد.

ایراد در سیستم خنک کاری و روغن کاری موتور

و مورد بعدی مشکل در سیستم خنک کاری و روغن کاری موتور است.اگر مشکلی در سیستم خنک کاری موتور به وجود بیاید دمای موتور افزایش پیدا می‌کند و بالا رفتن دما یکی از دلایل اصلی ایجاد ناک است و همچنین یکی دیگر از وظایف سیستم روغن کاری خنک کاری قطعات هم هست و اگر روانکاری با مشکل روبرو شود اصطکاک بین قطعات افزایش پیدا می‌کند و دمای موتور بالا می رود.

همچنین در کلیپ آموزشی ناک زدن در هوای گرم به بررسی دقیق تر این مشکل پرداخته شده است .

افزایش فشار هوا

مورد بعدی افزایش فشار هوا است. این مورد دست ما نیست ولی در سیستم های انژکتوری و به واسطه سنسور مپ تا حد زیادی برطرف می شود. در سیستم های انژکتوری از یک سنسور به نام ناک استفاده شده است که هرموقع که ناک به ایسیو گزارش دهد،ایسیو بصورت 2 درجه 2 درجه جرقه را ریتارد می کند، تا ناک برطرف شود. بعد از برطرف شدن بصورت یک درجه یک درجه آوانس می کند، آنقدر این کار را انجام می دهد تا بهترین زمان جرقه را پیدا کند. به خاطر همین سنسور است که ذوب شدن پیستون و شکستگی پیستون در خودرو های انژکتوری نسبت به کاربراتوری کاهش چشم گیری پیدا کرده است.

در ادامه چنانچه سوالی در ارتباط با رفع ناک زدن خودرو و دلایل آن داشتید یا به دنبال آموزش های برق خودرو و ایسیو هستید،پیشنهاد می کنیم، در دوره برق خودرو و ایسیو همراه ما باشید.

در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

علت ریمپ کردن کارخانه

علت ریمپ نکردن کارخانه

تنظیم دما فن با ریمپ

قطع شدن برق ای سی یو

قطعی برق ایسیو

برداشتن سر باطری برای ریست

ریست کردن ECU

مدار فن با دیاگ نگار خودرو

نحوه بکار انداختن سیستم مدار فن

راه اندازی ecu

راه اندازی ایسیو تحت دستگاه DAM

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • انژکتور
  • ایسیو
  • برق خودرو
  • پکیج دیواری
  • جلوبندی
  • موتور و گیربکس
  • ویدئو
نوشته‌های تازه
  • راهنما خرید پمپ پکیج
  • رفع افت فشار پکیج دیواری
  • ارور 40 60 70 در پکیج های ایران رادیاتور
  • اجزای داخلی پکیج دیواری
  • ارور 40 60 80 در پکیج ایران رادیاتور
دوره 0 تا 100 تعمیرات پکیج
درباره ایده پاژ

در سال 1390 ایده پاژ را تاسیس کرده تا پیچیدگی ورود به بازار کار تخصصی را به یک آموزش ساده و قابل فهم برای شما تبدیل کنیم.

  • مشهد - بلوار فلسطین - فلسطین 7 - پلاک 86
  • 09055042940
  • idepazh.com@gmail.com
فهرست سفارشی
  • صفحه اصلی
  • تماس با ما
  • حساب کاربری من
  • درباره ما
  • لیست دوره ها
اینماد
سامانه
logo-samandehi

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت