ناک زدن موتور: پیشگیری قبل از خسارت!
صدا ناک زدن موتور
دلایل ناک زدن خودرو چیست؟ بررسی ۶ مورد اصلی!
حال قصد داریم، به بررسی دلایل ناک زدن در خودرو بپردازیم.
کیفیت سوخت
اولین دلیل کیفیت پایین سوخت است. همانطور که میدانید کیفیت سوخت در کشور ما بسیار پایین است و مهمترین دلیل ناک زدن خودرو ها در ایران اکتان پایین سوخت است. اکتان به معنی مقاومت سوخت در برابر خودسوزی است. این مشکل تا حدودی با استفاده از بنزین سوپر برطرف میشود.
ایجاد کربن داخل محفظه احتراق و روی پیستون
هنگامی که موتور خودرو را باز کرده اید، لایه سیاه رنگی که داخل محفظه احتراق و روی پیستون را گرفته است مشاهده کرده اید. این لایه به دو دلیل میتواند باعث ایجاد ناک شود.
دلیل اول اینکه یک حجم از محفظه احتراق را اشغال می کند و نسبت تراکم را بالا میبرد و باعث ایجاد ناک می شود. دلیل دوم این است که زمانی که این لایه در معرض دمای بالا قرار میگیرد بعضی نقاط آن به شکل گداخته در آمده و سرخ رنگ میشود. این نقاط باعث ایجاد احتراق پیش رس و ناک می شوند.
شمع های غیر استاندارد
مورد بعدی استفاده از شمع های غیر استاندارد و هیت رنج غلط شمع است. شمع ها بازه های حرارتی متفاوتی دارند. حتما از شمعی استفاده کنید که به واسطه ی کمپانی های سازنده توصیه شده است و قبل از بستن شمع دهانه شمع را تنظیم کنید.
سوخت رقیق
دلیل بعدی سوخت رقیق است. نسبت سوخت به هوای رقیق باعث بالا رفتن دما در محفظه احتراق می شود. بالا رفتن دما در محفظه احتراق باعث ایجاد ناک میشود.
اکنون شاید این فکر را کنید که نسبت سوخت به هوا را غنی کنیم، که این به خودی خود می تواند مشکلات دیگری به وجود بیاورد. غنی شدن سوخت باعث احتراق ناقص می شود و درون محفظه احتراق کربن یا اصطلاحاً دوده میبندد.
ایراد در سیستم خنک کاری و روغن کاری موتور
و مورد بعدی مشکل در سیستم خنک کاری و روغن کاری موتور است. اگر مشکلی در سیستم خنک کاری موتور به وجود بیاید دمای موتور افزایش پیدا میکند و بالا رفتن دما یکی از دلایل اصلی ایجاد ناک است.
همچنین یکی دیگر از وظایف سیستم روغن کاری خنک کاری قطعات هم هست و اگر روانکاری با مشکل روبرو شود اصطکاک بین قطعات افزایش پیدا میکند و دمای موتور بالا می رود.
افزایش فشار هوا
مورد بعدی افزایش فشار هوا است. این مورد دست ما نیست ولی در سیستم های انژکتوری و به واسطه سنسور مپ تا حد زیادی برطرف می شود.
در سیستم های انژکتوری از یک سنسور به نام ناک استفاده شده است که هرموقع که ناک به ایسیو گزارش دهد،ایسیو بصورت ۲ درجه ۲ درجه جرقه را ریتارد می کند، تا ناک برطرف شود.
بعد از برطرف شدن بصورت یک درجه یک درجه آوانس می کند، آنقدر این کار را انجام می دهد تا بهترین زمان جرقه را پیدا کند. به خاطر همین سنسور است که ذوب شدن پیستون و شکستگی پیستون در خودرو های انژکتوری نسبت به کاربراتوری کاهش چشم گیری پیدا کرده است.
تمام رانندگان خودرو در بر سر یک موضوع توافق دارند و آن هم تولید صداهای عجیب و غریب خودرو هاست. صدایی که در صوت فوق شنیدید صدا ناک زدن موتور است.
می دانید این ایراد چه خساراتی جبران ناپذیری میتواند به خودرویتان وارد کند؟ دلایل به وجود آمدن آن را میدانید؟ چگونه میتوان این مشکل را رفع کرد؟ برای پاسخ به تمامی این سوالات حتما تا انتها این مقاله از ایده پاژ همراه ما باشید، تا با دلایل ناک زدن موتور و رفع مشکل ناک زدن خودرو آشنا شوید.
ناک زدن چیست؟
عده ای گمان می کنند که این صدا، صدای سوپاپ هاست، در حالیکه صدای ناک است. این صدا بر اثر برخورد دو جبه شعله به هم یا احتراق پیش رس یا خودسوزی به وجود می آید که دلایل مختلف میتواند داشته باشد.
احتراق پیش رس به این معنی است که قبل از آنکه شمع جرقه بزند، به دلیل تراکم و افزایش فشار، مخلوط سوخت و هوا خود به خود منفجر شده و یک جبهه شعله به وجود می آورند.
سپس شمع جرقه زده و یک جبهه شعله از سمت شمع ایجاد میکند و این دو جبهه به یکدیگر برخورد کرده و باعث فشار مضاعف بر روی پیستون میشود و حتی میتواند پیستون را سوراخ کند یا بشکند.
خودسوزی نیز تقریبا مشابه همین است با این تفاوت که ابتدا شمع جرقه می زند و یک جبهه شعله ایجاد می کند و به دلیل افزایش فشار در سمت دیگر محفظه احتراق یک انفجار دیگر ایجاد میشود و این جبهه شعله با هم برخورد می کنند. حال در ادامه به بررسی احتراق معمولی، احتراق پیش رس و خودسوزی می پردازیم.
انواع احتراق در خودرو
در این بخش به بررسی احتراق معمولی، احتراق پیش رس و خودسوزی می پردازیم.
احتراق معمولی
در احتراق معمولی شمع جرقه میزند و جبهه شعله به صورت منظم به سمت پیستون حرکت می کند تا به سر پیستون میرسد.
احتراق پیش رس
در احتراق پیش رس به دلیل افزایش فشار و دما، مخلوط سوخت خود به خود منفجر می شود سپس شمع جرقه میزند و یک جبهه شعله از سمت شمع ایجاد میشود و در یک نقطه این دو جبهه شعله به هم برخورد می کنند.
خودسوزی
در احتراق همراه با خودسوزی شمع جرقه میزند و یک جبهه شعله ایجاد میشود و به دلیل افزایش فشار در سمت دیگر محفظه احتراق انفجار به وجود می آید و مجددا دو جبهه شعله به هم برخورد می کنند و صدای ناک ایجاد می شود.
حواستان باشد که هیچگاه نسبت به این صدا بی اهمیت نباشید، چرا که خسارات جبران ناپذیر و سنگینی ایجاد خواهد کرد.
دوره آموزش سیستم سوخت رسانی خودرو را از دست ندهید و همین حالا مهارت های خود را در میان رقبا بالا ببرید.
ناک زدن چه مشکلاتی ایجاد می کند؟
همانطور که اشاره شد ناک زدن موتور از مشکلات مرسوم در موتورهای درون سوز است که به دلایل گوناگونی میتواند ایجاد شود. اما آیا خسارتی هم دارد یا مشکلی برای خودرو به همراه نخواهد داشت؟ در ادامه به بررسی مشکلاتی که ناک زدن موتور، در خودرو ایجاد می کند خواهیم پرداخت.
- افزایش میزان آلودگی خودرو
- صدمه به موتور
- ایجاد خوردگی به بدنه سیلندر
- از بین رفتن شمع ها
- ذوب شدن پیستون
- نشتی دود از واشرها
- فشار به میل لنگ
- کاهش توان موتور
پیشگیری از ناک زدن خودرو: ۶ راه تضمینی!
برای رفع مشکل ناک زدن موتور میتوانید از روش های زیر استفاده کنید.
- استفاده از بنزین با درجه اوکتان توصیه شده از سمت کارخانه.
- وایر ها و شمع ها را به موقع تعویض کنید.
- ولتاژ باتری ماشین را چک کنید و از کارکرد آن مطمعن شوید.
- در صورت عدم کارکرد مناسب خودرو در دما عادی، سریعا کارکرد درست فن و سنسور دما آب را بررسی کنید.
- روغن موتور را روزانه چک و در صورت نیاز تعویض نمائید.
- از مواد تمیز کننده کربن استفاده کنید، چرا که باعث میشود از تجمع بیشتر کربن جلوگیری شود.
رفع صدا ناک موتور
در بخش های قبل به دلایل بروز پدیده ناک و راه های پیگیری از وقوع آن پرداختیم. اما ممکن است در اثر سهل انگاری و عدم توجه به نکات فوق همچنان این مشکل برای رانندگان بوجود بیاید.
بدیهی است تا سازندگان به دنبال راهکاری برای رفع مشکل ناک زدن خودرو باشند. در ادامه دو راهکار خودرو سازان برای حل این مشکل توضیح داده خواهند شد.
سیستم APC
سیستم APC یا کنترل عملکرد اتوماتیک یکی از راهکارهای سازندگان برای مقابله با ناک زدن موتور است. البته این سیستم تنها در خودروهای توربوشارژکاربرد دارد. در حالت کلی APC، فشار وارده بر توربو را در زمان ناک موتور کاهش میدهد.
سنسور ناک
سنسور Knock ضربات ناشی از خودسوزی موتور را شناسایی و به اصلاع ECU میرساند. ایسیو نیز متناسب با شرایط جرقه زنی شمع ها را به تعویق انداخته و این مشکل را تا حدی برطرف می کند. اما ایراد این روش کاهش توان موتور است.
ناک زدن موتور TU5
برخی از رانندگان خودرو های پژو ۴۰۵ مشکل ناک زدن موتور و کاهش شتاب خودرو خود شکایت می کنند. برای برطرف کردن این مشکل میتوانید موارد زیر را بررسی نمائید:
- بررسی برنامه ایسیو خودرو
- بررسی اورنگ های سوزن انژکتور : برای این کار میتونید یک تست کمپرس در مسیر پمپ بنزین قرار بدهید، اگر فشار پمپ بنزین کم باشد، این مشکل بوجود خواهد آمد.
- در صورتی که مشکل از پمپ بنزین باشد، میتوانید مغری پمپ بنزین را تعویض نمائید.
- سوراخ بودن شلنگ های داخل پمپ بنزین
- حذف کد خطا ناک
جمع بندی
در این مقاله به دلایل اصلی ایجاد پدیده ناک، روش های پیشگیری از ناک زدن موتور و رفع آن صحبت کردیم. اما همچنان ممکن است راننده به طور غیرعمد از سوخت بیکیفیت استفاده کند.
بیشتر دلایل ناک زدن موتور توسط سنسور ناک و کامپیوتر خودرو به صورت اتوماتیک برطرف میشوند، اما با این حال همه چیز به سادگی استفاده از سوخت بیکیفیت نیست.
اکثر مواردی که در مقاله به آن اشاره کردیم نیز در اثر کوتاهی رانندگان در تعمیر و نگهداری رخ میدهند. شما به راحتی میتوانید با تعویض به موقع شمعها، شستشوی انژکتور، تعویض به موقع تسمه تایم و بلبرینگها از برو مشکل ناک زدن و سایر دردسرهای ایرادات مشابه خودرو در امان باشید.
6 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام درود مهندس جان.. ماشین بنده ۲۰۶ تیپ دو مدل ۸۵..
متاسفانه نام زیاد می گینه مخصوصا موقع م ماشین گرم میشه.. بنزین سوپر و مکمل میریزم بهتر میشه اما کاملا برطرف نمیشه..
درود دوست عزیز
متوجه سوال نشدم.لطفا سوالتون رو واضح مطرح کنید!
سلام پراید ۱۱۱دارم چراغ چک روشن میشه زده عدم احتراق سنسور اکسیژن وایر سوزن انژکتور همه رو درس کردن ولی بازم درست نشده بالای ۷۰تا نمیره ماشین درجا هم میرارم ماشین تک کار میکنه
سلام و وقت بخیر
اگر مشهد هستین باید ماشین رو از نزدیک بازدید کنیم و به احتمال زیاد یکی از سیلندر ها کار نمیکنه و کلی مراحل رفع داره
خدا خیرت ده… عالی بود..
مهندس جان…🙏.
سلام . خرسندیم از اینکه براتون مفید بود